اختلالات یادگیری در کودکان (LD) گروهی از شرایط عصبی رشدی هستند که علیرغم داشتن هوش و انگیزه طبیعی، بر توانایی کودک برای یادگیری در یک یا چند زمینه خاص تأثیر میگذارند. این مشکلات ناشی از تفاوت در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز است. در حالی که هر کودکی گاه به گاه در مدرسه مشکلاتی را تجربه می کند، اختلالات یادگیری مداوم هستند و به طور قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی یا فعالیت های روزانه کودک تأثیر می گذارد.
ویژگی های اصلی اختلالات یادگیری در کودکان
- دشواری در زمینههای خاص: کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری معمولاً در زمینههای خاصی مانند خواندن، نوشتن، ریاضی یا پردازش زبان چالشهایی را نشان میدهند. این مشکلات اغلب مجزا هستند و منعکس کننده کمبود هوش عمومی نیستند.
- تداوم: اختلالات یادگیری صرفاً به دنبال جبران نیست. با وجود آموزش و تلاش مناسب از سوی کودک، چالش ها همچنان ادامه دارند.
- تأثیر بر زندگی روزمره: این مشکلات به طور قابل توجهی با عملکرد تحصیلی یا توانایی کودک در انجام کارهای روزمره تداخل می کند. این تأثیر می تواند فراتر از دانشگاهیان باشد و بر عزت نفس، انگیزه و تعاملات اجتماعی تأثیر بگذارد.
انواع رایج اختلالات یادگیری
1. نارساخوانی: این شناخته شده ترین اختلال یادگیری است که با مشکلات روانی خواندن، رمزگشایی و درک مشخص می شود. کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در تشخیص حروف، ترکیب صداها یا درک آنچه خوانده اند دچار مشکل شوند.
2. دیسکالکولیا: کودکان مبتلا به دیسکالکلولیا در مفاهیم و مهارت های ریاضی مشکل دارند. آنها ممکن است با عملیات اعداد اساسی، درک نمادهای ریاضی، یا به کار بردن مهارت های ریاضی برای حل مسائل مشکل داشته باشند.
3. دیس گرافی: این اختلال بیان نوشتاری را تحت تأثیر قرار می دهد. کودکان مبتلا به دیسگرافی ممکن است در شکل دادن صحیح حروف، سازماندهی افکار خود بر روی کاغذ یا تکمیل کار نوشتاری به دلیل مشکلات حرکتی ظریف مشکل داشته باشند.
4. اختلال پردازش شنوایی (APD): در حالی که از نظر فنی به عنوان یک اختلال یادگیری طبقه بندی نمی شود، APD می تواند به طور قابل توجهی بر یادگیری تأثیر بگذارد. کودکان مبتلا به APD به دلیل مشکلات در پردازش اطلاعات شنیداری در درک زبان گفتاری مشکل دارند. آنها ممکن است در پیروی از دستورالعمل ها، تشخیص صداهای مشابه، یا به خاطر سپردن جزئیات گفتاری دچار مشکل شوند.
5. اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD): در حالی که ADHD به خودی خود یک اختلال یادگیری نیست، اغلب می تواند با اختلالات یادگیری همراه باشد. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است با تمرکز، سازماندهی و تکانشگری دست و پنجه نرم کنند که می تواند مشکلات یادگیری را در هر زمینه ای تشدید کند.
علائم انواع اختلال یادگیری
علائم اختلالات یادگیری بسته به نوع خاص و سن کودک متفاوت است. با این حال، برخی از شاخص های کلی می تواند به والدین و معلمان کمک کند تا مسائل بالقوه را شناسایی کنند:
پیش دبستانی و مهدکودک:
- مشکل در یادگیری حروف الفبا یا صداهای حروف
- مشکل در قافیه یا شناسایی صداها در کلمات
- تاخیر در رشد گفتار و زبان
- مشکل در دست گرفتن مداد
دبستان:
- روان خواندن آهسته یا اشتباهات مکرر
- در درک مطالبی که خوانده اند مشکل دارند
- مشکلات املایی و دستور زبان
- مشکل در حفظ جدول ضرب یا حقایق ریاضی
- مشکل در مشکلات کلمه
- مهارت های سازماندهی و مدیریت زمان ضعیف
- ناامیدی و عزت نفس پایین مربوط به تکالیف مدرسه
دوره راهنمایی و دبیرستان:
- مشکل در درک مطلب و متون پیچیده
- بیان نوشتاری و سازماندهی ضعیف در مقالات
- اضطراب ریاضی و مبارزه با کاربرد مفاهیم
- مشکل در پیروی از دستورالعمل های چند مرحله ای یا تکمیل وظایف پیچیده
- اجتناب از فعالیت هایی که شامل خواندن، نوشتن یا ریاضی می شود
توجه به این نکته مهم است که اینها فقط علائم کلی هستند و هر کودک با سرعت خودش رشد می کند. اگر در مورد یادگیری فرزندتان نگرانی دارید، بسیار مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص آموزشی برای ارزیابی جامع مشورت کنید.
علل و عوامل خطر
علل دقیق اختلالات یادگیری در کودکان به طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عصبی ممکن است در آن دخیل باشند.
- ژنتیک: اختلالات یادگیری معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود که نشان دهنده یک استعداد ژنتیکی است.
- رشد مغز: اعتقاد بر این است که تفاوت در نحوه ساختار مغز یا نحوه پردازش اطلاعات در آن نقش دارد.
- عوامل پیش از تولد و پری ناتال: قرار گرفتن در معرض عوامل خطر خاص در دوران بارداری یا تولد، مانند زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد، ممکن است احتمال اختلال یادگیری را افزایش دهد.
درمان اختلالات یادگیری در کودکان
آموزش ویژه: کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است واجد شرایط دریافت خدمات آموزش ویژه در مدرسه باشند. معلمان آموزش ویژه برای ارائه دستورالعمل های متناسب با نیازهای دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری آموزش دیده اند. این ممکن است شامل استفاده از روشهای مختلف تدریس، تقسیم وظایف به مراحل کوچکتر و ارائه زمان اضافی برای تکمیل تکالیف باشد.
گفتار درمانی: کودکان مبتلا به اختلالات پردازش زبان ممکن است از گفتار درمانی بهره ببرند. گفتاردرمانگران می توانند به کودکان در بهبود مهارت های ارتباطی خود، مانند توانایی آنها در درک و استفاده از زبان گفتاری کمک کنند.
کاردرمانی: کاردرمانگران می توانند به کودکان دارای ناتوانی های یادگیری کمک کنند تا مهارت های حرکتی ظریفی را که برای انجام کارهایی مانند نوشتن و لباس پوشیدن به آن نیاز دارند، توسعه دهند. متخصصان کاردرمانی همچنین می توانند به کودکان در توسعه مهارت های سازمانی و مهارت های مدیریت زمان کمک کنند.
درمان های روانشناسی: روان درمانی می تواند به کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری کمک کند تا با چالش های عاطفی ناشی از اختلال یادگیری کنار بیایند. درمانگران می توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت های مقابله ای مانند مدیریت استرس و مهارت های حمایت از خود را توسعه دهند. آنها همچنین می توانند به کودکان در ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس کمک کنند.
کلمات مرتبط :
کاردرمانی در یافت آباد – کاردرمانی در منطقه ۱۸ تهران – کاردرمانی در خلیج – کاردرمانی کودکان – کاردرمانی در فلاح