اختلال یادگیری ریاضی – درمان اختلال یادگیری در تهرانسر

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. اختلال یادگیری ریاضی – درمان اختلال یادگیری در تهرانسر
اختلال یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکالکولیا یک اختلال یادگیری خاص با اختلال در ریاضیات است که می تواند بر محاسبات، حل مسئله یا هر دو تأثیر بگذارد. این بر همه انواع وظایف عددی تأثیر می گذارد و ذاتی است، یعنی شما با آن متولد شده اید. متخصصان مشکلاتی را در حس اعداد، به خاطر سپردن حقایق ریاضی پایه و محاسبه دقیق و روان ذکر می‌کند. تخمین زده می شود که 4 تا 7 درصد دانش آموزان دچار اختلال محاسباتی هستند، بنابراین یک معلم می تواند انتظار داشته باشد که یک یا دو دانش آموز در هر کلاس با این مشکل همراه باشد.

وقتی یک کودک یا بزرگسال مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی یک مسئله ریاضی را انجام می دهد، مناطقی در مغز که برای کارهای عددی به بهترین وجه مجهز هستند، عمدتا دور زده می شوند و به جای آن از سایر مناطق کمتر کارآمد استفاده می شود. این می تواند زمان بیشتری را صرف کند و منجر به اشتباهات بیشتری شود.

خوشبختانه، ما همچنین می دانیم که می توان مغز را برای ایجاد ارتباط ارزشمند با اعداد، اندازه ها و الگوها آموزش داد. شروع هر چه زودتر این مداخله بهترین کار است. از آنجایی که اختلال یادگیری ریاضی هنوز به طور گسترده شناخته نشده است، در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان برای سال ها ناشناخته می مانند و اعتماد به نفس خود را در طول مسیر از دست می دهند. برای اینکه بدانیم کدام دانش‌آموز می‌تواند از مداخله بهره‌مند شود، باید غربالگری در سطح مدرسه انجام دهیم تا ببینیم چه کسانی در معرض خطر هستند و ارزیابی عمیق‌تری از حس اعداد و مهارت‌های ریاضی برای کسانی که در غربالگری نمره پایینی دارند ترتیب دهیم.

اختلال یادگیری ریاضی به طور کلی در دوران دبستان، چه توسط معلم و چه توسط والدین تشخیص داده می شود. با این حال، کودکانی که دارای اختلال ریاضی هستند، از جمله کودکانی که دچار اختلال حساب هستند، ممکن است قبل از تشخیص مشکل، تا دوران راهنمایی یا دبیرستان از آن عبور کنند. این دانش آموزان اغلب در زمینه هایی مانند خواندن یا نوشتن از هوش بالاتر از حد متوسط ​​برخوردار هستند.

اختلال یادگیری ریاضی

علائم رایج اختلال یادگیری ریاضی

تعدادی از علائم و نشانه های اختلال ریاضی وجود دارد. واضح ترین آنها می تواند شامل مشکل در مواردی مانند شمارش، تشخیص و نوشتن اعداد، و محاسبه حساب ساده باشد. همچنین، فردی که دارای اختلال ریاضی است ممکن است اعداد را معکوس کند. ممکن است عدد “92” را “29” ببیند و علائم و نشانه های ریاضی مانند علائم جمع و تفریق برای او گیج کننده باشد یا یکی را جایگزین دیگری کند. سایر علائم و نشانه‌های این نوع اختلالات ممکن است مواردی مانند مشکل در تشخیص زمان یا ناتوانی در تشخیص چپ از راست باشد.

معلمان ممکن است علائم رایج دیسکالکلولیا را تشخیص دهند و با متخصص مدرسه در مورد این موارد صحبت کنند و در عین حال والدین را در مورد علائمی که متوجه می شوند آگاه کنند. معلمان ممکن است متوجه شوند که دانش آموزان در شمارش معکوس، مشکل در شماره گذاری حقایق اساسی، درک ضعیف اعداد، تمایل به کندی در انجام محاسبات و سطوح بالایی از اضطراب ریاضی دارند. هنگامی که معلم آنچه را که می بیند مستند می کند و با والدین و متخصص صحبت می کند، احتمالاً مدرسه با والدین تماس می گیرد تا جلسه ای برای بحث در مورد بهترین گزینه ها تشکیل دهند.

خارج از تشخیص دیسکالکیولیا، مراحل کلی تری وجود دارد که معلمان می توانند برای کمک به تشخیص یک اختلال ریاضی احتمالی و نامشخص انجام دهند. هنگامی که به اختلال ریاضی مشکوک می شود، معمولاً به دانش آموز آزمون های ریاضی استاندارد داده می شود. اینها برای تعیین توانایی ریاضی او در مقایسه با سایر دانش آموزان هم سن او استفاده می شود. همچنین ممکن است آزمایش روانشناختی برای رد هرگونه اختلال روانی دیگر مانند عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم و ​​ADHD انجام شود. اگر او در بخش‌های ریاضی آزمون‌ها بسیار کمتر از حد متوسط ​​تست بزند و سایر اختلالات عصبی رد شود، معمولاً به اختلال ریاضی مبتلا می‌شود.

راه هایی برای کمک به دانش آموزان با اختلالات ریاضی

راه های مختلفی برای کمک به دانش آموزانی که دارای اختلال ریاضی هستند وجود دارد. استراتژی‌هایی برای کمک به دانش‌آموزان برای غلبه بر موانع یادگیری مرتبط با اختلال محاسباتی ریاضی وجود دارد.

اول، مهم است که والدین و معلمان با هم شریک شوند تا کودک از حمایت و تسهیلات لازم در مدرسه برخوردار شود. به این ترتیب، معلمان می توانند آموزش های تخصصی را در قالب گروه های خروجی یا یک به یک با یک متخصص ارائه دهند. دانش‌آموزان مبتلا به دیسکالکلولیا از آموزش چندحسی نیز بهره می‌برند که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد از چشم‌ها، دست‌ها، گوش‌ها و حرکات بدن خود برای درک دروس استفاده کنند.

در حالی که والدین و معلم ریاضی کودک تمام تلاش خود را برای تشویق دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی انجام می‌دهند، دانش‌آموزانی که برای اعداد با نارساخوانی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توانند از حمایت بیشتری بهره‌مند شوند. معلم خصوصی یک راه عالی برای دانش‌آموزان برای دریافت درس‌هایی است که با ناتوانی‌های یادگیری خاص خود هماهنگ می‌شوند.

درمان اختلالات ریاضی اغلب موفقیت آمیز است. بسیاری از مربیان و روانشناسان معتقدند که تشخیص و درمان زودهنگام مشکل، کلید موفقیت است و به نظر می رسد شواهدی برای تأیید این موضوع وجود دارد. اغلب دانش‌آموزان دارای مشکل ریاضی در کلاس‌های آموزش ویژه یا ریاضی تقویتی قرار می‌گیرند. معلمان خصوصی ریاضی نیز ممکن است به آنها کمک کنند تا درک بهتری از موضوع داشته باشند. اگر اختلال یادگیری ریاضی به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، ممکن است در آینده مشکل چندانی ایجاد نکند.